Verbouwingen

In de loop der tijden is het meerdere keren verbouwd. Volgens verschillende bronnen allereerst in 1933 door Jesse zelf, hier is echter in archieven en nieuwsartikelen weinig over te vinden.

In 1949 door J.Hoekstra, directeur gemeentewerken wordt de eerste grote verbouwing gerealiseerd, wegens gebrek aan ruimte.


In 1980 – 1981 volgt – wederom wegens ruimtegebrek – een tweede grote verbouwing, ditmaal door het architectenbureau Snieder, Duyvendak en Bakker. Deze aanbouw is in een compleet andere stijl gedaan.

Bij Sketchup kwam ik een 3D model van het raadhuis tegen.

In 2025 ondergaat het raadhuis, inmiddels in gebruik als kantoorpand, een grondige renovatie om het pand te moderniseren en toekomstbestendig te maken. De renovatie wordt gedaan door de BOB groep en Fresch Real Estate.

De werkzaamheden omvatten onder andere de vernieuwing van de hoofdingang, kantoren, toiletgroepen, diverse pantry’s en het bedrijfsrestaurant. Daarnaast wordt ook de buitenkant van het gebouw aangepakt: de gevels worden gereinigd en alle gevelkozijnen worden opnieuw geschilderd.

Met oog op duurzaamheid en energiebesparing worden extra maatregelen genomen om het energielabel van het gebouw te verbeteren. Dit gebeurt door:

  • Het isoleren van gevels en schuine daken aan de binnenzijde
  • Het isoleren van de spouwmuren
  • Het vervangen van de dakbedekking en het aanbrengen van isolatie op de platte daken
  • Het vervangen van de bestaande ventilatie-installatie

Dankzij deze renovatie wordt het raadhuis niet alleen gemoderniseerd, maar ook verduurzaamd, zodat het gebouw klaar is voor de toekomst. 

Na bijna 45 jaar worden hiermee de onpopulaire aanpassingen uit de jaren 80 – en dan met name het balkon aan de voorkant, ongedaan gemaakt!