Oorsprong

Vroege ontwikkeling van het Wilhelminapark

Het Wilhelminapark was het eerste park in Oegstgeest dat vanaf 1898 in ontwikkeling kwam. Een artikel uit 1929 beschrijft hoe deze eerste stappen in de ontwikkeling van het villapark zijn verlopen.

Situatie aan het einde van de 19e eeuw

Aan het einde van de 19e eeuw lag Oegstgeest gunstig ten opzichte van Leiden. Toch stonden twee factoren verdere ontwikkeling in de weg:

  • De buitenplaatsen. Deze terreinen verhoogden de status van de gemeente, maar bleven grotendeels onbebouwbaar en boden daardoor weinig ruimte voor uitbreiding.
  • De belangrijkste route naar Leiden liep over particuliere grond. Net als landgoed Endegeest was deze weg eigendom van een particulier die er tol hief.

Verkoop van gronden en eerste aanleg

De heer Gevers kocht in 1850 de ambachtsheerlijkheden Oegstgeest en Poelgeest van de gemeente Leiden. Hij overleed in 1877. Na het overlijden van mevrouw Gevers in 1896 veranderde de situatie. In augustus van dat jaar werden delen van haar landgoed verkocht.

Het weiland tussen “Rhijngeest”, de Rijksstraatweg en de weg naar Leiden werd geveild en voor Fl. 18.802 gekocht door Cornelis Johannes Laurentius van der Meer. Hij wilde het terrein inrichten als villapark en schakelde de Haagse bouwkundigen J. Vos en A.C. Meijer in. Zij ontwierpen het stratenplan met een centraal gelegen vijver en de eerste identieke dubbele villa’s, waaronder Wilhelminapark 3–5 en 6–8. Hiermee zette Oegstgeest een eerste stap in de ontwikkeling tot villadorp.